NieuwsNieuw kwaliteitskeurmerk voor de automotive
De toenemende complexiteit van auto’s en de wens meer gebruik te maken van het universele kanaal door leasemaatschappijen en fleetowners, genereren de behoefte aan de borging van de kwaliteit.
‘Het is niet vanzelfsprekend, dat iedere garage iedere reparatie of onderhoudsbeurt kan uitvoeren’. Een exponentiële toename in de software, veiligheidssystemen, ADAS-systemen, connectiviteit en aandrijflijnen (EV) stellen steeds hogere eisen aan het autobedrijf. Hierdoor ontstaat ook een liability issue voor fleetowners en leasemaatschappijen. Zij sturen immers de bestuurder naar een bedrijf toe. Qualified is het nieuwe kwaliteitsprogramma die alle relevante zaken borgt. De beschikbaarheid van data en informatie, opleidingen en trainingen, apparatuur en gereedschappen, connectiviteit en de aansprakelijkheid worden objectief en onafhankelijk getoetst.
Bij Qualified Basis volstaat men niet met een gediplomeerd monteur in de werkplaats, maar wil men dat iedere monteur opgeleid is voor de werkzaamheden die hij/ zij uitvoert. Dit geldt in het bijzonder bij het werken aan veiligheidssystemen, ADAS en elektrische voertuigen (EV).
In Qualified Premium programma wordt de hospitality geborgd. Zijn er voldoende parkeerplaatsen, zijn de ramen heel en schoon, is er een nette wachtruimte en een toilet, is er wifi, heeft men een hygiëne protocol, is er koffie enzovoort.
Na een korte en succesvolle pilot, start eind mei de uitrol van het keurmerk. Inmiddels heeft men al een kleine honderd bedrijven in de wachtkamer zitten, die in de komende maanden de procedures zullen doorlopen.
Men hoopt binnen één jaar tweehonderd bedrijven op het label aan te sluiten. Het nieuwe platform Lease Service Partners (LSP) heeft het Qualified Premium certificaat al als voorwaarde tot deelname gesteld. Ook alle vestigingen van de autoglasformule 123-Ruit zullen, mede op verzoek van een leasemaatschappij, op Qualified Premium aansluiten. Vooralsnog is het Qualified programma beschikbaar voor onderhoud, reparatie en glasherstel.
De consument en de opdrachtgevers kunnen erop vertrouwen dat een autobedrijf met het Qualified Basis certificaat de competenties in huis heeft om een onderhoudsbeurt en een reparatie adequaat en conform fabrieksrichtlijnen uit te voeren. Bij het Premium certificaat weet men dat ook de gastvrijheid en service op orde is.