AutomotiveGlasstone/Novanet schenken verdubbeld prijzengeld aan het botterproject EB15

Vorig jaar wonnen Glasstone/Novanet de prestigieuze award met een doorontwikkelde polijsttechniek waarmee veel schades aan glas en natuursteen hersteld kunnen worden. Het behouden van oude waarden is ook de kern van de bestemming die men heeft gekozen voor het prijzengeld.

De EB 15 is de nieuwste aanwinst van de Stichting tot Behoud van Elburger Botters. Dit eens zo prachtige schip wordt binnen het Leer- Werkproject van de Botterstichting weer in oude glorie hersteld. Het Leer- Werkproject biedt, onder leiding van een ervaren leermeester, naast werkgelegenheid aan jongeren en aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, ook overdracht van ambachtelijke kennis en kunde.

De restauratie is in het najaar van 2018 gestart en men verwacht dat het in 2021 afgerond zal zijn. Maar om de restauratie van de EB 15 te kunnen voltooien, is er nog een flink bedrag nodig.

“Een groot deel van de inkomsten van de Botterstichting komt voort uit het inzetten van de botters voor mensen die iets te vieren hebben of toeristen die Elburg bezoeken. Het varen met volle zeilen blijft een bijzondere en gewaardeerde ervaring. Deze vaartochten zijn door de corona niet meer mogelijk”: zegt Henk Walles voorzitter van de Bottervereniging.

De overhandiging van de cheque vond plaats op zaterdag 12 september tijdens een actie waarbij de botterstichtingen aandacht vragen voor de penibele financiële situatie waarin zij zich, door de corona, bevinden.

Nico Verweij: “Het is de kernkwaliteit van Glasstone en Novanet om, vaak onvervangbare, zaken na schade te herstellen. Zodat ze bewaard blijven voor de toekomst. Daarom sluit dit doel zo mooi aan bij waar wij voor staan. Dat het een Leer- Werkproject is, voor mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt, maakt het maatschappelijk nog relevanter en daarmee de perfecte bestemming.

Zo perfect zelfs, dat Novanet besloot om het prijzengeld meer dan te verdubbelen.

Onder toeziend oog van de stichting Duurzaam, mocht de zichtbaar aangedane Walles een cheque van € 3.500,- in plaats van € 1.500,- in ontvangst nemen van Nico Verweij.