Duurzaam automotiveTools & Documenten

Aansluiten?

Ga dan naar de speciale pagina. Hier vindt u alle informatie en relevante documenten: Aansluiten – Stichting Duurzaam

Heeft u een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) nodig?

Het hebben van een RI&E is voor iedere onderneming met personeel een wettelijke verplichting. Heeft u geen RI&E, dan loopt u serieuze risico’s. De kans op een arbeidsongeval is aanzienlijk groter en in geval van een bedrijfsongeval gelden er zware sancties. Ook kunnen boetes worden opgelegd tot € 13.500,- als u geen RI&E heeft.

Wanneer heeft u een RI&E nodig?

• Bent u een ZZP’er? Dan hoeft u geen RI&E te hebben;
  • Bent u een kleine onderneming met minder dan 40 uur personeel per week, bij elkaar opgeteld? Dan heeft u een verkorte RI&E nodig;
  • Bedrijven met personeel die gezamenlijk meer dan 40 per week arbeid verrichten, zijn wettelijk verplicht een RI&E te hebben;
  • Heeft u meer dan 25 medewerkers? Dan moet u de RI&E ook laten toetsen door een geaccrediteerd Arbo-bureau.

Wij hebben voor u een Branche-RI&E die u kosteloos kunt gebruiken. Heeft u toch professionele hulp nodig, dan kunnen wij u daarbij helpen. Neem hiervoor contact met ons op. Wij hebben een unieke samenwerking met ervaren bureaus, die scherpe tarieven hebben voor GroenGedaan!-bedrijven.

Wet Milieubeheer & Energie Informatieplicht

De wet Milieubeheer & informatieplicht Energiebesparing vloeit voort uit het Activiteitenbesluit in het kader van het Energieakkoord 2013. Deze nieuwe wet gaat op 1 juli 2019 in. Dit is ook direct de deadline voor het aanleveren van uw energierapportage.

Wat moet u aanleveren en voor wie geldt deze wetgeving?

Verbruikt uw bedrijf meer dan 50.000 kWh (elektrische) energie of 25.000 m3 aardgas of een equivalent daarvan, dan moet het bedrijf voldoen aan de wet Milieubeheer & Informatieplicht Energiebesparing.

U moet dan vóór 1 juli 2019 een rapportage aanleveren waarin staat:

• Wat het energieverbruik is;
  • Welke Erkende maatregel (EML) u al heeft getroffen;
  • Welke niet en waarom niet;
  • Welke maatregelen u gaat doorvoeren en wanneer.

De rapportage levert u aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De EML is een lijst met Erkende maatregelen die getoetst is op daadwerkelijk effect en waarbij de terugverdientijd korter is dan vijf jaar. De ‘drijver van de inrichting/onderneming’ levert de rapportage aan. Dus als u een pand verhuurt, dan hoeft u als eigenaar van het pand niet de rapportage aan te leveren. Dat moet de ondernemer doen die de onderneming drijft.

Wij kunnen ons voorstellen dat u moeite heeft met het opstellen van de rapportage en de aangifte die u moet doen. Hier helpen wij u graag bij.

• Hier vindt u een handleiding voor het opstellen van de rapportage. Hiermee bereiden wij u voor op de elementen die de rapportage bevat en welke stukken u er vast bij moet zoeken. Dat maakt het invullen van de rapportage een stuk eenvoudiger.
  • Voor het doen van de aangifte heeft u een account op het e-loket van de RVO nodig. U moet hiervoor een abonnement afsluiten. Maar u kunt ook ons machtigen om de aangifte voor u te doen. Wij dienen uw rapportage dan kosteloos in.
  • Is het toch beter dat u een adviseur in de arm neemt? Ga dan niet naar dure consultancybureaus. Wij zijn een unieke samenwerking aangegaan met ervaren externe adviseurs. Zij ondersteunen u en verzorgen de gehele aangifte voor een vast tarief van slechts € 250,-.

Energie besparen is kosten besparen

Het is belangrijk dat u objectief en vakkundig advies krijgt als het gaat om energiebesparing. Hierbij staan de behoeften en de doelstellingen van uw organisatie centraal. Daarnaast moet er rekening gehouden worden de minimale wettelijke eisen die van toepassing zijn op uw organisatie. Wij zoeken voor u de beste adviseur. En het eerste consult is altijd kosteloos.

Marketing voor uw duurzame bedrijfsvoering

Be good and tell it! Uw duurzame bedrijfsvoering is vooral in uw eigen bedrijfsbelang. Het maakt uw onderneming toekomstbestendig. Want ook de maatschappij accepteert het niet meer als de overheid en het bedrijfsleven geen bijdrage leveren aan een betere samenleving. Het uitdragen van uw duurzaamheidsambities heeft daarmee dus ook een commercieel belang.

Wij hebben diverse reclame-uitingen gemaakt die u kunt gebruiken:

• De promotie video. U kunt deze video op uw website plaatsen, maar ook downloaden voor uw narrow casting.
  • Het logo van GroenGedaan! Vermeldt dit logo op uw facturen, offertes en briefpapier.
  • Folders voor op de toonbank. U kunt de folders online bestellen.
  • Spiegelhangers. De boodschap op een spiegelhanger heeft een grote attentiewaarde.
  • Linialen voor glasherstellers.

Helpdesk Stichting Duurzaam

U moet aan diverse eisen voldoen om het keurmerk GroenGedaan! te mogen voeren. Dat is logisch want we willen immers het kaf van het koren scheiden. We kunnen ons voorstellen dat dit niet altijd even eenvoudig is. Wij bewaken een objectieve toetsing, maar hebben ook de kennis waarmee we u kunnen helpen om aan de eisen te voldoen. Bijvoorbeeld in de vorm van handige tools waarmee u kunt werken. Omdat de certificering ons dagelijks werk is, weten wij als geen ander waar ondernemers tegenaan lopen. Dus profiteer van onze ervaring.