Dave Bebelaar Award 2019

De genomineerden voor de Dave Bebelaar Award 2019 zijn bekend.

De organisatie is ook dit jaar weer erg blij met de nominaties voor de award. De Dave Bebelaar Award wordt uitgereikt aan bedrijven met het meest aansprekende initiatief of de meest aansprekende ontwikkeling op gebied van duurzaamheid in de automotive.

“Het is ieder jaar weer spannend welke inzendingen er binnenkomen. De award blijkt prestigieus. Want ook dit jaar hebben we weer een line-up van genomineerden, allemaal pareltjes van duurzaamheid in de automotive.”: zegt Harry Filon van de stichting Duurzaam | Repareren.

Tussen de genomineerden van dit jaar bevinden zich MKB-bedrijven en multinationals. Dat is volgens de organisatie de charme van de award. Het laat zien dat alle partijen, groot en klein, kunnen en moeten bijdragen aan de verduurzaming.

ER KAN NIET MEER GESTEMD WORDEN!

De genomineerden zijn in willekeurige volgorde:

Autoschade De Wilde Twello BV

Dit bedrijf heeft haar nieuwe locatie volledig duurzaam ingericht. De focus lag hierbij niet alleen op de energievoorziening. Het bedrijf is ook zodanig ingericht dat verspilling, bijvoorbeeld van verf, nagenoeg naar nul wordt teruggebracht. Ook koos men voor materialen die levenslang meegaan.

NNO-coatings

Dit bedrijf levert een glasversterker die op de voorruit kan worden aangebracht. Door de coating ontstaat er minder schade aan de voorruit: minder "pitten" en minder scheuren waardoor er minder reparatie of vervanging nodig is. Dit kan op jaarbasis vele tienduizenden autoruiten schelen.

Michelin

De bandenproducent is genomineerd voor haar Long Lasting Performance strategie. Michelin ontwikkelt banden met een lage ecologische footprint, een verminderde rolweerstand en veilige prestaties tot de wettelijk minimale profieldiepte van 1,6 mm. In de praktijk worden banden vaak al bij 3 mm vervangen. Michelin wil die vroegtijdige demontage en vervanging terugdringen en geeft daar concrete invulling aan met de Evergrip-technologieën in haar nieuwste producten. Op jaarbasis betekent het voorkomen van vroegtijdige demontage een verminderde CO₂ uitstoot van bijna 6,6 miljoen ton, alleen al voor de Europese markt .

Vakgarage van der Klij

Het bedrijfspand is onlangs compleet nieuw gebouwd, waarbij duurzaamheid voorop stond. Het pand is volledig duurzaam. Ook is het geschikt gemaakt voor een bedrijfsvoering die gericht is op de toekomst: zoals het servicen, repareren en verkopen van elektrische voertuigen, met een laag energiegebruik en een lage CO₂ uitstoot. Als toekomstbestendige onderneming is dit een voorbeeld voor de branche.

Förch Nedeland BV

De leverancier van werkplaatsbenodigheden is genomineerd voor de inductieverwarmer die het bedrijf op de Nederlandse markt heeft geïntroduceerd. Dit apparaat wordt onder andere gebruikt voor het verwarmen van onderdelen die vastzitten, zoals fuseekogels en lagers. De inductieverwarmer vervangt gasbranders, waardoor de CO₂- en NOx- uitstoot naar nul wordt gebracht. Ook is het apparaat veiliger voor de monteur en is de kans op beschadigingen van het voertuig veel kleiner.

ABS Westland met BASF

Het gasloze autoschadeherstelbedrijf ABS Westland heeft de bedrijfsvoering duurzaam ingericht en doet dit in combinatie met het gebruik van de Eco-Balance laklijn van BASF. Met een nieuwe methode kan BASF al bij de vervaardiging van basisproducten een deel van de fossiele grondstoffen in het productienetwerk vervangen door hernieuwbare grondstoffen. Naast deze producten heeft ABS Westland ook een unieke VOS-Regeling laten inbouwen in de spuitcabines waarmee een aanzienlijke energiebesparing gerealiseerd wordt. ABS Westland maakt de combinatie van een ecologische bedrijfsvoering met ecologische producten.

Download hier het wedstrijdreglement